Μιά φορά κι έναν καιρό…

leonidas

Δεν θέλω να σχολιάσω. Συνήθως ανεβάζω στροφές και το καζάνι βράζει, αλλά τώρα προτιμώ να μην μιλήσω. Για πολλούς λόγους.

Δεν θέλω να θυμάμαι πως ο άνθρωπος που είχε το θάρρος να κατέβει στο δρόμο και να μιλήσει με τα παιδιά του Χημείου, στήριξε τον Μητσοτάκη. Δεν θέλω να φέρνω στο μυαλό μου πως ο άνθρωπος που μάτωσε γιά την Αριστερά, δίνει πιά εύσημα στο ΠΑΣΟΚ. Δεν θέλω να σκέφτομαι πως ο Λεωνίδας που έπαιζε την φυσαρμονικά και γέμισε τότε τα μάτια μου με δάκρυα συγκίνησης, μου προκαλεί τα τελευταία χρόνια δάκρυα οργής.

Δεν θέλω να έχω άποψη, από σεβασμό. Η ιστορία δεν παραγράφεται. Ούτε οι δάφνες, ούτε η λάσπη. Δεν θέλω να έχω άποψη γιατί οι εξορίες, τα στρατοδικεία, το «εις θάνατον», οι φυλακές, έγιναν. Αλλά και η νέα Βάρκιζα του ’89, τα εύσημα στο ΠΑΣΟΚ, και η σημερινή του στήριξη και προτροπές σε συνεργασία, έγιναν επίσης.

Δεν θα μιλήσω, και δεν θα έχω άποψη όχι γιατί είναι κανένας μας υπεράνω κριτικής – απλά, όπως δεν μίλησα με τις κοτσάνες που έλεγε ο παππούς μου στα γεράματα του, γιατί δεχόμουν πως είναι πιά γέρος και τον αγαπώ περισσότερο από τις κοτσάνες του, έτσι αγαπώ και τον Λεωνίδα παρ’ όλες τις κοτσάνες που εκστομίζει τον τελευταίο καιρό. Βλέπω και αναγνωρίζω, αλλά είναι ο καλός παππούς μου που τον αγάπησα γιά όσα μου έμαθε, όταν οι μέρες ήταν καλές – πώς να τον φτύσω τώρα που ήρθαν οι κακές οι μέρες και δεν συμφωνώ πιά μαζί του; Σύντομα θα έρθουν και οι δικές μου κακές μέρες… και «άν πετάς τα γονικά σου, θα το βρείς απ’ τα παιδιά σου» – έτσι λένε.

Έλα λοιπόν παππούλη… πές μου πως τα έζησες εσύ τα πράγματα… και άν πείς και κάτι λάθος, δεν πειράζει. Η αξία σου στα μάτια μου βρίσκεται στο ότι τα έζησες και μου τα μεταφέρεις, όχι στο ότι σήμερα μου τα λές περίεργα… Με πήρες από το χέρι και μου έδειξες αυτό που έπρεπε να δώ. Και αν στα τελειώματα σκοτείνιασε και δεν βλέπεις πιά όπως πρίν, σε ευχαριστώ που μου μίλησες όταν δεν ήξερα τίποτα και έψαχνα να μάθω.

………………………………………….

Συνέντευξη του Λεωνίδα Κύρκου στον Αλέξη Παπαχελά, εδώ

Σχολιάστε

